انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان

اولین تشکل(NGO) به ثبت رسیده توسط وزارت کشور در کل کشور

پر هزینه ترین سازه دنیا را بشناسیم
ساعت ۸:۳٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٥/٧/٢٦   کلمات کلیدی:

پر هزینه ترین سازه دنیا را بشناسیم

تونل و پل ۵۲ کیلومتری کانال مانش که بندر ادوکاله فرانسه را به شهرک فولکستون انگلستان متصل می‌کند در زیر کف دریا حفرشده است که لقب پرهزینه ترین سازه دنیا را یدک می کشد.

کد خبر: ۴۵۶۵

تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵

به گزارش تیتر شهر: تونل و پل ۵۲ کیلومتری کانال مانش که بندر ادوکاله فرانسه را به شهرک فولکستون انگلستان متصل می‌کند در زیر کف دریا حفرشده است. مخارج آن‌که بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی اروپا است، بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است، این تونل بیش از ۱۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریا ساخته‌شده و دارای ۲ خط رفت‌وبرگشت برای قطارهای حمل اتومبیل و مسافر است. قطر هر کانال حدود 8  متر و دارای لوله‌های تهویه و نجات مصدومین احتمالی است، عبور قطارها از تونل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و با این پروژه زمان مسافرت از پاریس به لندن و بالعکس از طریق زمینی ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.

تونل مانش بار دیگر انگلستان را از طریق خشکی به دیگر قاره اروپا متصل می‌کند. این تونل 52 کیلومتر طول دارد که زیر دریای مانش حفرشده و کنت در انگلیس را به کاله در فرانسه متصل می‌کند. مانش که انجمن مهندسان عمران آمریکا آن را یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامیده است دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها است. گفته می‌شود تنها در عصر یخبندان یعنی چیزی حدود ۸۵۰۰ سال پیش انگلستان به اروپا متصل بوده است. این پروژه در زمان اجرا با صرف ۲۱ میلیارد پوند پرهزینه‌ترین طرح مهندسی تاریخ به شمار می‌رفت به‌گونه‌ای که هزینه اجرای آن ۷ برابر بیشتر از هزینه اجرایی پل گلدن گیت است .

بیشتر ماشین‌ها و دستگاه‌های حفر تونلی که در این پروژه مورداستفاده قرار گرفتند دو برابر یک زمین فوتبال طول داشتند و قادر بودند روزی ۲۵۰ فوت تونل حفر کنند. بااین‌حال حفر تونل ۶ سال طول کشید و قرار بود انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در نقطه‌ای مشترک به هم برسند که انگلیسی‌ها موفق شدند سریع‌تر به نقطه موردنظر برسند. یکی از نکات مهم در خصوص حفر تونل این بود که دو طرف باید بدون کوچک‌ترین انحرافی به یکدیگر می‌رسیدند. به همین خاطر از دستگاه‌های رادیویی و همچنین GPS نهایت استفاده به عمل آمد.

به گفته رسانه‌های مختلف پس از پایان تمام مراحل ساخت تونل، فرانسوا میتران (رئیس‌جمهور وقت فرانسه) و الیزابت ملکه انگلستان در تاریخ ۶ می ۱۹۹۴ در کاله فرانسه تونل را رسماً افتتاح کردند. ملکه انگلستان از ایستگاه واترلو لندن و فرانسوا میتران از ایستگاهی در لیل به‌سوی کاله به حرکت درآمدند. این دو قطار با قطع سیستم کنترل رایانه‌ای تونل در یک‌لحظه به کالائیس رسیدند و رودرروی یکدیگر قرار گرفتند تا پرچمی به رسم یادبود تقدیم یکدیگر کردند . پس از انجام مراسم افتتاح در کالائیس، میتران و ملکه الیزابت دوباره از طریق تونل به خاک انگلستان رفتند تا مراسم مشابهی را در آنجا برگزار کنند.

http://titreshahr.ir/fa/print/4565